IŠORINIS TARPTAUTINIS LITERATŪROLOGIJOS KRYPTIES VERTINIMAS LIETUVOJE

2020 m. gruodžio mėn.  

Grupės vadovas:

Prof. dr. Andrew Goodspeed

Grupės nariai:

Prof. dr. Elżbieta Anna Skibińska-Cieńska

Prof. dr. Kai Mikkonen

Aušra Martišiūtė-Linartienė

Sonata Bortelytė (studentų atstovas)

Vertinimo koordinatorius:

Eimantas Markevičius

 

 

VIZITO DARBOTVARKĖ

2020-12-08, antradienis

Vizitas Vilniaus universitete

08.30 – 08.45

Techninis prisijungimas prie vaizdo konferencijų platformos

08:45 – 09.15

Susitikimas su administracija

09.15 – 09.30

Pertraukėlė, techninis perėjimas

09.30 – 10.30

Susitikimas su savianalizės suvestinės rengimo grupe

10.30 – 10.45

Pertraukėlė, techninis perėjimas

10.45 – 11.30

Susitikimas su dėstytojais

11.30 – 11.45

Pertraukėlė, techninis perėjimas

11.45 – 12.30

Susitikimas su studentais

12.30 – 13.30

Pietūs

13.30 – 14.15

Studijų materialiųjų išteklių aptarimas: auditorijos, bibliotekos ir kita materialioji bazė, kurią nurodys ekspertai. Klausimai dėl studentų kursinių ir baigiamųjų darbų, baigiamųjų egzaminų medžiagos

14.15 – 14.30

Pertraukėlė, techninis perėjimas

14.30 – 15.00

Uždaras ekspertų grupės posėdis

15.00 – 15.15

Pertraukėlė, techninis perėjimas

15.15 – 16.00

Susitikimas su studijų krypties absolventais, socialiniais partneriais

16.00 – 16.15

Pertraukėlė, techninis perėjimas

16.15 – 16.45 

Uždaras ekspertų grupės posėdis

16.45 – 17.00

Supažindinimas su bendraisiais pastebėjimais vizito metu

 evaluation.png

Vizualas_svetainei.png

 

Šių metų UNICEF tyrimas rodo, jog Lietuvos vaikai yra vieni nelaimingiausių Europoje – pagal vaikų gerovės rodiklius, Lietuva užima 33-ą vietą tarp 38-ų tirtų išsivysčiusių šalių.

Ir tai yra tik viena iš priežasčių, dėl kurių veikia programa „Renkuosi mokyti!“ ir ieško motyvuotų žmonių padėsiančių įveikti kylančius iššūkius ir kursiančių pozityvius pokyčius švietime.

Todėl, jei manai, kad atėjo metams prasmingiems pokyčiams ir nori padėti Lietuvos vaikams mokyklose jaustis vertinamiems ir gerbiamiems, junkis prie „Renkuosi mokyti!“ bendruomenės!

Užpildyk kandidato anketą iki gruodžio 13 d. Anketą rasi www.renkuosimokyti.lt.

Kaip programa veikia?

Programa „Renkuosi mokyti!“ remiasi tarptautine patirtimi ir unikaliu dalyvių pritraukimo, atrankos ir profesinės pagalbos modeliu. Programos dalyviai dvejus metus dirba mokyklose, dalyvauja įgyvendinant pokyčio projekto savo mokykloje, gauna tęstinius mokymus ir individualizuotą profesinę pagalbą. Mokyklą dalyviams suranda programos rengėjai, pedagoginis išsilavinimas nėra būtinas. Po dvejų metų klasėje „Renkuosi mokyti!“ dalyviai tampa pokyčius švietime ir visuomenėje kuriančiais alumnais.

Kaip programa padės siekti pokyčių švietime?

Suteiksime tau reikalingas žinias ir įgūdžius prieš pradedant darbą mokykloje – mėnesį laiko trunkančioje „Renkuosi mokyti!“ vasaros mokykloje“ mokymus ves ilgametę patirtį sukaupę švietimo ir kitų sričių ekspertai, kurių suteiktos žinios taps tvirtu pamatu žengiant pirmuosius žingsnius klasėje.
Subursime palaikančią bendruomenę – dalinsiesi patirtimi su kitais programos dalyviais, kurių palaikymas padės augti tau pačiam ir motyvuos dirbti dėl kiekvieno vaiko. Taip pat turėsi galimybę bendrauti su kolegomis net iš 59 pasaulio šalių, kuriose veikia panašios programos, vienijamos pasaulinio Teach For All tinklo.
Užtikrinsime mokymus ir konsultacijas visus dvejus metus – rengsime periodiškus mokymus, kurių metu gilinsi savo žinias bei geriau suprasi, kaip gali padėti Lietuvos vaikams.
Įtrauksime į pokyčio projekto komandą – kartu su mokyklos, kurioje dirbsi, bendruomene analizuosi mokykloje kylančius iššūkius ir ieškosi jų sprendimo būdų. Taip prisidėsi prie realių pokyčių kūrimo.

Jei mintyse jau skamba – renkuosi augti, renkuosi keisti, RENKUOSI MOKYTI – su nekantrumu laukiame tavo anketos! Šis pasirinkimas gali pakeisti tavo, švietimo ir kiekvieno vaiko ateitį.

Jei kyla klausimų, parašyk mums el. paštu arba registruokis į nuotolines atviras duris gruodžio 10 d.

BlockNet projektas Jums turi atsakymą

2020 m. gruodžio 3 d. vyko Europos Komisijos finansuojamo projekto BlockNet (angl. „BlockChain Network Online Education for Interdisciplinary European Competence Transfer“)* virtualus sklaidos renginys (angl. multiplier event). Šio renginio tikslas – skatinti „BlockNet“ projekto rezultatų plėtrą ir informuoti apie virtualias mokymosi veiklas.

Virtualaus sklaidos renginio metu projekto dalyviai iš įvairių universitetų – Vilniaus Universitetas (VU), University of Copenhagen (KU), University of Tartu (UT) ir Technische Universität Dortmund (TUDO) – pristatė tendencijas, susijusias su blokų grandinės technologija (angl. Blockchain technology) ir diskutavo apie tarpdisciplininę edukaciją blokų grandinės technologijų srityje.

BlockNet kiekybiniai rezultatai:

  • 15 ECTS kreditų.
  • 7 tarpdisciplininiai kursai.
  • Daugiau nei 1300 skaidrių.
  • Daugiau nei 16 val. originalių audio paskaitų medžiagos.
  • Daugiau nei 9 val. video medžiagos ir atvejo analizių.

Renginio medžiagą galite atsisiųti ir daugiau apie renginį sužinoti BlockNet projekto internetiniame tinklalapyje: https://www.knf.vu.lt/en/blocknet#blocknet-project-multiplier-event-december-2020

2020 m. Gruodžio 7–11 d. vyksta virtualios BlockNet projekto mokymosi veiklos (angl. virtual learning activities). Dalyvauti mokymosi veiklose galima prisijungus VU atvirų mokymų platformoje: https://atviri.emokymai.vu.lt/

BlockNet kursai:
1. Introduction in Blockchain Application (5 ECTS)
1b. Introduction in Blockchain-Enabled Business Processes (1 ECTS)
1c. Introduction in Blockchain And Applications Development (1 ECTS)
2. Blockchain Foundations and Development (2 ECTS)
3. Blockchain For Logistics and Supply Chain Management (2 ECTS)
4. Blockchain For Enterprise It Security (2 ECTS)
5. Blockchain For Business (2 ECTS)

Net ir pasibaigus BlockNet mokymosi veikloms galima naudotis visa mokymosi medžiaga!

*Projektas „Blocknet“ (Nr. 2018-1-LT01-KA203-047044) finansuojamas Europos Komisijos pagal „Erasmus+“ KA2 programą. Daugiau informacijos apie projektą: http://www.project-blocknet.eu

ErasmusDisclaimer.jpg

Raimundas_Matulevicius_copy.pngKibernetinis saugumas – vienas iš aktualiausių šių dienų iššūkių. Įmonės ir organizacijos, siekdamos apsisaugoti nuo įvairių atakų ar kenkėjiškos veiklos, imasi techninių, programinių bei organizacinių priemonių. Tobulėjant technologijoms ir informacijos apsaugos priemonėms, kibernetiniai nusikaltėliai taip pat ieško naujų būdų, kaip patekti į informacijos sistemas. Šie nusikaltėliai gali bandyti įsilaužti į bet kurią informacijos sistemą ar kompiuterinį tinklą, norėdami išbandyti savo jėgas arba, tikslingai pakenkti konkrečiai organizacijai ar konkrečiam žmogui ir dėl kitų priežasčių, todėl išmanyti kibernetinio saugumo sritį reikia kiekvienam.
Apie kibernetinio saugumo problemas, jų sprendimo būdus bei kibernetiniam specialistui būtinus įgūdžius pasakoja profesorius Raimundas Matulevičius, spalio mėnesį skaitęs paskaitas studijų programos Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga studentams.

Kibernetinių atakų auka gali tapti kiekvienas

„COVID-19 pandemijos metu daugelis verslo veiklų buvo perkeltos į elektroninę erdvę, išaugo įvairių paslaugų pasiūla elektroniniu būdu, taip pat nuotolinis mokymas, nuotolinis paskaitų skaitymas. Natūraliai, didėjant elektroninių komunikacijų skaičiui, atsiranda platesnės galimybės elektroninėms atakoms“, – teigia Tartu universiteto Informatikos instituto profesorius R. Matulevičius.
Pasak profesoriaus, kibernetinių atakų tiesiogines ar netiesiogines padarinius gali pajusti kiekvienas interneto naudotojas. Atakos gali būti vykdomos tiesiogiai prieš įmones, ar bet kurį internetu besinaudojantį asmenį siekiant gauti informaciją, užkrėsti ar sugadinti sistemas, prašyti išpirkos ir panašiai. Vienos dažniausių – kompiuterių paslaugų ribojimo atakos (angl. denial of service attacks), prieigos kontrolės (angl. access control attacks) ar išpirkos reikalaujančios atakos (angl. ransomware attacks). Pavyzdžiui, lapkričio pabaigoje prieš vieną žinomą Lietuvos interneto paslaugų tiekėją įvykdyta DDos (angl. denial of service) ataka, dėl kurios sutriko jų teikiamos paslaugos. Minėtos DDos atakos tikslas – dideliais užklausų kiekiais atakuoti paslaugos tiekėją ir tokiu būdu visiškai arba dalinai sutrikdyti internetu teikiamas paslaugas. Tiesa, greita įmonės tinklo specialistų reakcija netrukus išsprendė problemą.

Kibernetinio saugumo išmanymas – būtinybė

„Nėra tokio fenomeno, kaip šimtaprocentinis saugumas“, – teigia prof. R. Matulevičius ir akcentuoja, kad „tobulėjant kompiuteriams ir atsiradus kvantiniams kompiuteriams bei skaičiavimams, taps svarbu suvaldyti informacijos keitimosi srautus taip pat apsaugoti juos nuo kvantinių saugumo grėsmių“. Todėl didele kibernetinio saugumo dalimi tampa dirbtinis intelektas, kurį naudoja ne tik specialistai, bet ir kibernetinio saugumo nusikaltėliai.
Pasak R. Matulevičiaus, ypatingas dėmesys turi būti skiriamas kibernetinei prevencijai: iš vienos pusės informacinės sistemos turi būti saugiai suprojektuotos, iš kitos pusės – vartotojai, naudojantys šias sistemas, turi suvokti bendrus kibernetinio saugumo principus, žinoti atsakomybę, bei elgtis atsakingai, kad nebūtų pažeidžiamas informacinių sistemų vientisumas, autentiškumas ir patikimumas. „Viena iš didžiausių grėsmių ir labiausiai pažeidžiama kompiuterinių ir informacijos sistemų dalių yra pats vartotojas“, – akcentuoja R. Matulevičius. – „Todėl reikia skirti didelį dėmesį žmonių kibernetiniam saugumui ir kritiniam mąstymui ugdyti.
Norint apsisaugoti nuo atakų reikia išmanyti bendrus kibernetinės higienos principus ir jų laikytis“. Be to, reikia atkreipti dėmesį, kad kibernetinių nusikaltėlių pasaulyje yra ir ypač aukšto lygio IT specialistų, todėl organizacijose dirbantys IT specialistai taip pat turi turėti aukštą kvalifikaciją.

Kibernetines atakos vykdomos ir iš smalsumo

Profesorius Raimundas Matulevičius sako, kad atakos gali būti vykdomos ne tik siekiant gauti informaciją, užkrėsti ar sugadinti sistemas, prašyti išpirkos ir panašiai. Kartais kompiuterines atakas vykdantys asmenys tą daro vedini smalsumo. Pavyzdžiui, jie nori išbandyti savo galimybes ir įrodyti, kad gali tai padaryti; kartais siekiama globalesnių tikslų, tarp jų ir nacionalinių (kai kompiuterinės atakos vykdomos siekiant tikslingai pakenkti valstybei, jos infrastruktūrai ar reputacijai). Tačiau, pasak R. Matulevičiaus, galbūt dažniausias kibernetinių atakų veiksnys yra ekonominis, kai siekiama įgyti prieigą prie bankinių duomenų, pavogti vertingą informaciją, kuri leistų gauti ekonominę naudą.

Pasak R. Matulevičiaus, norint apsaugoti kompiuterinę sistemą, pirmiausia, reikia suprasti, kas yra pati informacijos / kompiuterinė sistema ir kokius jos komponentus norime apsaugoti. Tai apima sistemos architektūros, verslo procesų ir aplinkos, kur bus naudojama ši sistema, analizę. Toliau yra svarbu išsiaiškinti, kokius duomenis ir / ar informaciją siekiame apsaugoti, kokios yra sistemos saugumo grėsmės, kokių ir kiek resursų skirsime sistemos saugumui užtikrinti.
Viena svarbiausių saugios kompiuterinės sistemos kūrimo veiklų – tai galimos žalos sistemai įvertinimas. Minėta analizė ir tinkamų saugumo priemonių parinkimas padės apskaičiuoti apsaugotos sistemos kaštus. Vėlesniais, apsaugotos sistemos kūrimo etapais yra realizuojami ir testuojami architektūriniai sprendimai, programuojamos ir įdiegiamos apsaugos priemonės.

Trys pagrindiniai gebėjimai, privalomi būsimam kibernetinio saugumo specialistui

Profesorius Raimundas Matulevičius primena apie informacijos vertę, būtinybę ją apsaugoti ir nenaudoti kenkėjiškiems tikslams pasiekti. Anot jo, per artimiausius penkerius metus didės atsakingų, motyvuotų specialistų, gebančių analizuoti, projektuoti bei kurti apsaugotas kompiuterines ir informacijos valdymo sistemas, poreikis. Todėl svarbu išskirti ir kibernetinio saugumo specialistų moralines vertybes, leidžiančias organizacijoms ir vartotojams patikėti jiems savo duomenų apsaugą. Itin sparčiai tobulėjančios technologijos – tai galimybė studentams patiems tobulėti ir kurti naujas technologijas, įgyvendinti novatoriškus sprendimus.
Šiuolaikinio informacijos saugumo specialisto darbui reikalingi trys dalykai: gebėti nustatyti su duomenų saugumu susijusias problemas; gebėti įvertinti galimą grėsmę bei gebėti pritaikyti tinkamas saugumo priemones. R. Matulevičiaus nuomone, kibernetinio saugumo specialistas ne tik privalo nustatyti ir įvertinti su duomenų sistemos saugumu susijusias problemas, bet ir pateikti sprendimo būdus.
Taigi pabaigę studijas Kauno fakulteto „Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga“ studijų programos studentai mokės nustatyti informacijos / duomenų saugumo būtinybę, įvertinti reikalingą sistemos apsaugos lygmenį, surasti ir įvertinti saugumo rizikas bei jų poveikį sistemai, parinkti saugumo priemones, gebėti įdiegti saugumo priemones sistemoje, suprasti duomenų apaugos teisinius reikalavimus, privačių duomenų ir informacijos svarbą. Taip pat šiuolaikinis specialistas turi žinoti informacijos / kompiuterinių sistemų architektūrinius ypatumus, gebėti apsaugoti sistemas įvairiuose (komponentų, bendravimo, duomenų saugojimo ir kituose) lygmenyse.

 

Bendradarbiavimas su Kauno fakultetu

Profesorius Raimundas Matulevičius šiais metais VU Kauno fakultete skaitė paskaitas Informacijos sistemų ir kibernetinės saugos studijų programos (anglų k.) studentams. Prof. R. Matulevičiaus vedamų apsaugotų kompiuterio infrastruktūrų projektavimo paskaitų metu, studentai susipažino su saugumo rizikų projektavimo metodai, analizavo saugumo rizikas, ir mokėsi projektuoti apsaugotas sistemas.
R. Matulevičius kibernetinio saugumo patirtimi dalinasi tarptautiniuose projektuose. Atstovaudamas Tartu universitetą profesorius kartu su VU Kauno fakultetu ir kitais partneriais įgyvendina du projektus pagal Erasmus+ programą: „BlockNet“ (BlockChain Network Online Education for interdisciplinary European Competence Transfer) ir „CyberPhish“ (Safeguarding against Phishing in the age of 4th Industrial Revolution).

Profesoriaus R. Matulevičiaus darbinė patirtis

Kauno fakultete paskaitas skaitęs profesorius Raimundas Matulevičius kibernetinio saugumo žinias tobulino užsienio universitetuose: profesorius savo disertaciją apgynė Norvegijos mokslų ir technologijų universitete Trondheime, mokslininko karjerą tęsė Belgijos Namuro universitete. Profesorius dirba Tartu universiteto Informatikos institutas nuo 2009-ujų. Šis institutas yra vienas stipriausių informatikos institutų pasaulyje (pagal THE reitingą institutas yra tarp 176–200 stipriausių pasaulyje ir užima 63-ąją vietą Europos informatikos mokslo reitinge).
Profesorius yra skaitęs pranešimus Lietuvoje, įvairiose Europos šalyse, tiek kitur pasaulyje (JAV, Brazilija, Naujoji Zelandija, Japonija, Kinija, Indija, Kazachstanas, Gruzija, Tunisas, ir t.t.). Jis palaiko glaudžius ryšius su Baltijos šalių universitetais, tiek Estijoje, tiek Latvijoje, tiek Lietuvoje bei kolegomis iš kitų pasaulio universitetų, yra rengęs ne vieną konferenciją, ar kitokį renginį. Profesorius yra ne kartą kviestas į daktaro disertacijų svarstymo komisijas Lietuvoje. Jis yra knygos „Fundamentals of Secure System Modelling“ (Springer) autorius.