Lietuvos futbolo federacijos esporto ir žaidimų vadovas, interaktyvios žiniasklaidos rinkodaros dėstytojas ir tyrėjas dr. Edgaras Abromavičius dėsto esporto vadybą ir žiniasklaidos komunikaciją Vilniaus universiteto Verslo mokykloje. Plėtodamas mokslinius tyrimus ir praktiką esporto ir žaidimų sporto industrijoje jis siekia vystyti tarptautinius sporto projektus. Jam jau teko prisidėti prie FIBA esporto pasaulio čempionato organizavimo, Lietuvos futbolo ir krepšinio esporto rinktinių veiklos, taip pat prisijungti prie „Fenerbahçe“ klubo esporto srities vystymo.
Apie tai, kaip esporto inovacijos padeda sporto organizacijoms plėstis tarptautiniu lygiu ir pasiekti neįtikėtinų rezultatų, jis pasakos 19-ojoje prof. Vlado Gronsko tarptautinėje mokslinėje konferencijoje lapkričio 29 d.
Esporto potencialas Lietuvoje dar neatskleistas
Pasak E. Abromavičiaus, esporto industrijos augimas Lietuvoje yra akivaizdus, o potencialas didelis tiek organizacine, tiek sportine prasme. Specialistas įsitikinęs, kad potencialios esporto galimybės atsiskleis, kai talentai ir juos palaikančios organizacijos susivienys. Tai leis steigti ypač aukštą vertę kuriančią industriją Lietuvoje.
„Turime talentingų žaidėjų, kurie gali pasiekti aukštumas, o sporto organizacijos ir universitetai aktyviai prisideda prie šios srities plėtros, suteikdami reikalingą paramą ir kurdami infrastruktūrą. Didžiausi iššūkiai, su kuriais susiduriame, ir yra tinkamos infrastruktūros kūrimas ir nuoseklus žaidėjų ugdymas“, – sako jis.
Tarptautinė plėtra pagreitėja dėl inovacijų
Specialistas akcentuoja, kad sporto organizacijos tarptautinė plėtra dėl inovacijų iš esmės skiriasi nuo tradicinės plėtros savo greičiu ir veiksmingumu, kadangi yra susijusi su internetu ir skaitmeninėmis technologijomis. Pagrindinis skirtumas – inovacijos suteikia galimybę sparčiau pasiekti ir įtraukti tarptautinę auditoriją, našiai išnaudoti skaitmeninių technologijų privalumus. Tai leidžia sporto organizacijoms greičiau prisitaikyti prie rinkos pokyčių ir efektyviau įgyvendinti savo plėtros strategijas.
„Šiame kontekste dažnai minima skaitmenizacija, reiškianti skaitmeninių sprendimų priėmimą naudojantis internetu – greičiausiu įmanomu būdu, – aiškina E. Abromavičius. – Tradicinė plėtra buvo lėtesnė ir reikalavo daugiau fizinių išteklių – siųsdavome laiškus, fakso žinutes, o pristatymus atlikdavome gyvai, vykdami į kitas šalis, kuriose įsikūrę potencialūs partneriai ar klientai. Dabar, pasitelkdami turimas inovacijas, galime greitai ir efektyviai komunikuoti su tikslinėmis rinkomis visame pasaulyje.“
Inovacijos sporto organizacijoms padeda sukurti naujas veiklas
Pasitelkusios naujausias technologijas sporto organizacijos turi galimybę padidinti savo matomumą ir konkurencingumą tarptautinėje rinkoje. Tai leidžia greitai, nebrangiai ir efektyviai pasiekti globalią auditoriją, tad atveria žymiai daugiau galimybių sparčiai besikeičiančioje technologinėje aplinkoje.
„Pavyzdžiui, esporto srityje vietinės krepšinio ar futbolo organizacijos gali per kelias savaites tapti tarptautiniais fenomenais. Naudodamos internetines platformas, tiesiogines transliacijas ir socialinius tinklus jos gali pritraukti žaidėjų ir žiūrovų iš viso pasaulio. Virtualūs turnyrai ir renginiai leidžia organizacijoms išplėsti savo veiklą be didelių investicijų į fizinę infrastruktūrą. Inovatyvūs sprendimai, kaip papildyta realybė ar interaktyvūs žaidimai, padidina žiūrovų įsitraukimą ir sukuria unikalią patirtį“, – aiškina E. Abromavičius.
Siekiant pabrėžti esporto svarbą ir galimą potencialą tradiciniame sporte 2025 m. įvyks pirmosios Olimpinės esporto žaidynės, inicijuotos Tarptautinio olimpinio komiteto. Ši iniciatyva suteikia dar daugiau galimybių sporto organizacijoms pasinaudoti inovacijomis ir pasiekti tarptautinę auditoriją esporto platformomis.
Esporto vadybininkas – organizacijai ypač svarbus asmuo
E. Abromavičius sako, kad esporto vadybininkas šiandieniame technologijų pasaulyje yra ypač svarbus, nes atlieka tris esmines funkcijas: valdo prekės ženklą, suburia žmones siekti bendrų tikslų ir nuolat ieško galimybių, kuriomis būtų galima pasinaudoti.
Dirbant su aukščiausio lygio sporto organizacijomis, kurių prekės ženklo vertė yra didelė, dažnai gaunama užklausų dėl vaizdo žaidimų ir produktų kūrimo, kurių esminis elementas yra būtent sporto organizacijos įvaizdis. Todėl esporto vadybininkas, siekiantis tinkamai valdyti šiuos procesus ir išnaudoti prekės ženklo potencialą, turi itin gerai išmanyti prekės ženklo valdymo ir licencijavimo sritį.
Ypač reikšmingas esporto vadybininko gebėjimas suburti skirtingus asmenis dėl bendrų tikslų, nes jis yra komandos narių jungiamąja grandimi, užtikrinančia efektyvų bendradarbiavimą ir tikslų įgyvendinimą. Technologijų kaita labai sparti, ne visi spėja prisitaikyti prie šio tempo, tad tenka ieškoti komandai tinkamiausių sprendimų.
Kaip ir kitose srityse, ypač svarbu gebėti įspėti naujas galimybes ir jas pritaikyti praktikoje, tad esporto vadybininkas turėtų būti asmenimi, gebančiu įgalinti IT sprendimus ir inovacijas. Tai leidžia organizacijai išlikti konkurencingai ir prisitaikyti prie nuolat besikeičiančios rinkos.
Gerieji organizacijų pavyzdžiai
E. Abromavičius vardija sėkmingas sporto organizacijas ir pasakoja apie efektyviai tarptautinei plėtrai panaudotas inovacijas. Šiuos pavyzdžius jis detaliau aptars konferencijoje.
Lietuvos futbolo federacijos (LFF) oficialus FIFA Futsal Pasaulio čempionato žaidimas (angl.: FIFA FUTSAL WC 2021 Challenge) – pirmasis FIFA programėlės formato žaidimas, nesukurtas bendradarbiaujant su EA.
„Pristatėme iniciatyvą ir ją sėkmingai įgyvendinome. Sukūrus tokio pobūdžio produktą, LFF pasiekė tarptautinę auditoriją ir vartotojus, o tai be šios programėlės būtų buvę sunkiai įgyvendinama“, – džiaugiasi E. Abromavičius.
Kitu reikšmingu pavyzdžiu jis laiko Vilniaus „Žalgirio“ virtualaus futbolo komandą, kuri jau laimėjo ne vieną Lietuvos čempionatą, o praėjusį sezoną debiutavo UEFA eČempionų lygoje ir FC PRO Pasaulio čempionate.
„Dažnai girdime apie Lietuvos futbolo klubų pasirodymą Europoje, tačiau virtualaus futbolo žaidėjai jau kurį laiką žaidžia pasauliniu lygiu“, – atkreipia dėmesį E. Abromavičius.
Trečiasis jo pasirinktas pavyzdys – NBA 2K esporto lyga (angl.: NBA 2K League), kurioje rungtyniauja NBA klubai ir organizacijos iš Kinijos, Australijos bei Meksikos. Nuošalyje nelieka ir Lietuvos atstovai, kurie demonstruoja puikius rezultatus, o surinktų komandų skaičius jau perkopė dešimtį.
„Tikriausiai būtų sunku patikėti, kad Kinijos klubas turėtų galimybę varžytis NBA pirmenybėse, tačiau esportas tai leidžia“, – sako E. Abromavičius pabrėždamas, kad tai puikiai iliustruoja virtualaus sporto prieinamumą ir mastą.
Visi šie pavyzdžiai turi vieną bendrą bruožą – sukurti produktai ir iniciatyvos padėjo pasiekti tarptautinę rinką greitai ir išplėsti žinomumą globaliai. Naudos, kurias šios organizacijos įgyja, apima padidėjusį prekės ženklo matomumą, naujų rinkų pasiekimą, didesnį gerbėjų įsitraukimą ir papildomus pajamų šaltinius. Dėl inovacijų jos sugebėjo peržengti tradicines ribas ir įsitraukti į tarptautinę rinką.