Besidominčius kibernetikos ir šiuolaikinių technologijų saugumo paslaptimis Vilniaus universiteto Kauno fakulteto (VU KnF) studentai iš studijų programos Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga jau kelis metus iš eilės kviečia atraktyviai ir naudingai praleisti laiką prie kompiuterio – pasitikrinti gebėjimus ir įgūdžius. Įtraukiančią informacinių technologijų (IT) bei kibernetinio saugumo įgūdžių ugdymo metodiką tiek moksleiviams, tiek savo kolegoms studentams parengė Erikas Eigėlis, kuris VU Kauno fakulteto dekano doc. dr. Kęstučio Driaunio iniciatyva 2018 metais sukūrė edukacinį žaidimą CTF@KnF, o baigęs studijas padovanojo jį savo Alma Mater.
Finaliniame šių metų žaidimo CTF@KnF dalyvių susitikime apdovanoti geriausieji
Virtualiai vykusiame baigiamajame 2019/2020 metų žaidimo CTF@KnF dalyvių susitikime buvo apdovanoti geriausi iš 60 jame dalyvavusių žaidėjų, kurių dauguma žaidė anonimiškai, o 21 dalyvis registravosi savo vardu bei pavarde ir varžėsi dėl VU Kauno fakulteto partnerių ir žaidimo rėmėjų UAB „Hostinger“ įsteigtų prizų. IT įgūdžius žaidime išmėgino ne tik gimnazistai iš Kauno (KTU gimnazijos, Jono Basanavičiaus, Jono Jablonskio ir „Saulės“ gimnazijų), bet ir moksleiviai iš Garliavos Juozo Lukšos gimnazijos, Birštono gimnazijos, Utenos Adolfo Šapokos ir Molėtų raj. Alantos gimnazijų. Devyniems savo jėgas CTF@KNF išbandžiusiems dalyviams pavyko išspręsti visas užduotis, septyni iš jų buvo VU KnF arba kitų Vilniaus universiteto fakultetų studentai, kurie pagal žaidimo taisykles negalėjo pretenduoti į CTF@KNF prizų fondą. Daugiau nei pusę užduočių įveikė16 žaidime dalyvavusiųjų.
Internetinio susitikimo metu dalyviai pasakojo, kaip surado žaidimą: vieni tiesiog naršydami internete, kitiems žaisti pasiūlė jų informatikos mokytojai, o vienas vaikinas – ieškodamas informacijos apie kibernetinio saugumo studijas ir VU KnF internetinėje svetainėje pastebėjęs skelbimą. Suprantama, kad visi žaidimo dalyviai domisi informatika ir kibernetiniu saugumu, tačiau kai kurie paatviravo labiau. Štai Marius nuo mažens domisi kibernetiniu saugumu, patirties semiasi iš interneto. Labiausiai jį domina tinklo saugumas, o Laurynas domisi kompiuteriniais virusais. Vaikinai planuoja rinktis studijas, susijusias su informatika arba kibernetiniu saugumu.
VU kviečia į originalias IT, kibernetinės saugos, marketingo ir finansų technologijų studijas Kaune
Vilniaus universiteto Kauno fakulteto vardu sveikindamas žaidimo dalyvius VU KnF dekanas Kęstutis Driaunys džiaugėsi IT besidominčios jaunosios kartos atstovais, kurie priėmė Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga studento iššūkį ir išbandė savo jėgas žaisdami CTF@KNF: „Šio žaidimo metu mokėtės analizuoti įvairius programinius kodus, turėjote galimybę susipažinti su gana egzotišku ir mažai žinomu informacijos apsaugos būdu – steganografija, leidžiančiu paslėpti pranešimus įvairiuose duomenų failuose“. Visiems žaidimo dalyviams dėkodamas už entuziazmą ir ryžtą K. Driaunys linkėjo aukšto informacinių technologijų išmanymo ir raštingumo, kad baigę mokslus mokyklose ir universitetuose prisidėtų prie sėkmingos Lietuvos ir pasaulio ekonomikos kūrimo: „Jei po šio žaidimo susidomėjote kibernetine sauga, norite tobulėti ir tapti tikrais šios sudėtingos srities profesionalais, mes didžiuosimės, jeigu po mokyklos baigimo pasirinksite studijas Vilniaus universitete Kaune. VU Kauno fakultete vykdome ne vieną studijų programą, rengiančią kvalifikuotus informacinių technologijų specialistus, – Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga, Finansų ir apskaitos taikomosios sistemos, o šiemet startuoja naujausia programa Marketingo technologijos. Studijuodami vieną ar kitą iš šių originalių ir perspektyvių programų galite tapti puikiais ir paklausiais specialistais, gebančiais tiek kurti, tiek profesionaliai valdyti ir aptarnauti skirtingas informacijos sistemas bei taikyti jas įvairiose veiklos srityse“.
Informacinių technologijų ir kibernetinės saugos mokomasi net žaidžiant
Edukacinio žaidimo CTF@KnF autorius Erikas Eigėlis studijų VU Kauno fakultete metu nuolat tobulino pradinį sumanymą ir sukūrė kelias žaidimo versijas, kad kuo įdomiau pateiktų dalyviams visus šiame žaidime užkoduotus iššūkius, susijusius su programavimu ir kibernetine sauga: „Žaisdami CTF@KnF įsitikinkite patys, kad net menkos klaidos programiniame kode gali sukurti saugumo spragas“. Eriko dėstytojas ir fakulteto dekanas Kęstutis Driaunys didžiuojasi ne tik savo studento sumanumu, bet ir jo dosnumu, nes vaikinas šį žaidimą padovanojo fakultetui.
„Mūsų edukacinio žaidimo tikslas – sudominti moksleivius ir studentus IT technologijomis ir jų saugumo užtikrinimo būdais bei metodais. Jo idėja kilo visai atsitiktinai, kai laboratorinio darbo metu savo studentams pasiūliau pasivaržyti, kuris iš jų greičiau įveiks panašias užduotis, ir nustebau pamatęs, kiek daug energijos ir laiko jie skyrė, bandydami susidoroti su jomis. Nuo tada stengiuosi savo dėstomame modulyje „Informacinių sistemų saugos pagrindai“ naudoti vis daugiau žaidybinių elementų“, – pasakoja docentas K. Driaunys, kuris CTF@KnF> taiko ir savo užsiėmimuose su informacijos sistemų ir kibernetinės saugos studentais. Dėstytojas įsitikinęs, kad „žaisdami iš realaus gyvenimo ir realiais pavyzdžiais paremtas situacijas mes mokomės pritaikyti teorijoje įgytas žinias, taip pat išmokstame susirasti mums iki tol nežinomus, bet reikalingus atsakymus. Be to, žaidybinės simuliacijos padeda studijų procese dalyvaujantiems išvengti įtampos ir susikurti bendradarbiavimui palankią aplinką auditorijoje“.
VU KnF dekano Kęstučio Driaunio nuomone, jo studento sukurtas žaidimas vertas tiek moksleivių, tiek jų mokytojų bei visų besidominčių informacijos sistemų saugumo technologijomis dėmesio. Tad, CTF@KnF sumanytojai siūlo visiems pasitikrinti ir patobulinti savo išmanymą ir gebėjimus, o žaidimo dalyvius skatina savarankiškai ieškoti informacijos bandant nulaužti ar surasti tinklapio slaptažodį (žaidime jis vadinamas vėliava) ar kitaip apeinant apribojimus, ieškant klaidų programų koduose.
Pagrindinis žaidimo CTF@KNF rėmėjas – UAB „Hostinger“
Pagrindiniu žaidimo partneriu ir rėmėju tapo debesų technologijų bendrovė „Hostinger“ (www.hostinger.lt), teikianti prieglobos (serverio resursų nuomos ir jų priežiūros) paslaugas visame pasaulyje. Rėmėjų dėka šiame žaidime geriausių rezultatų pasiekusiems įteikiami vertingi prizai. Šiemet CTF@KNF nugalėtoju tapo Rokas Burneika iš Kauno technologijos universiteto gimnazijos (KTUG). Jam įteikta planšetė Apple iPad 10.2" Wi-Fi + Cellular 32GB ir metinis „Hostinger“ shared hosting premiums planas12 mėnesių. Antrosios vietos laimėtojas apdovanotas Hostinger atributika ir metiniu „Hostinger“ shared hosting premiums planu. Užėmusiems III–VII vietas įteiktas „Hostinger“ 12 mėnesių shared hosting premiums planas, o už VIII–XIV vietas skirtas Zyro web-builderio planas metams. (Praėjusiais metais pagrindinis prizas – iPad Wi-Fi 128GB Silver – atiteko Vilniaus Levo Karsavino mokyklos 10 klasės mokiniui Arvydui Jarmalovičiui, o dar penkiems šiame žaidime geriausiai pasirodžiusiems dalyviams rėmėjai padovanojo metinius web hostingo paketus su pasirinktu domenu).
VU Kauno fakulteto dekanas Kęstutis Driaunys reiškia padėką fakulteto socialiniams partneriams UAB „Hostinger“ ne tik už edukacinio žaidimo idėjos palaikymą ir įsteigtus prizus jo nugalėtojams, bet ir už suteiktas žaidimui hostingo paslaugas: „Tokia ilgalaikė partnerystė mums leidžia tobulinti savo veiklas ir studijų programas bei įgyvendinti Vilniaus universiteto misiją“.
Daugiau apie VU KnF edukacinio žaidimo istoriją skaitykite:
https://www.knf.vu.lt/stojantiesiems/bakalauro-studijos/informacines-sistemos-ir-kibernetine-sauga/try2hackchallenge
http://naujienos.vu.lt/kibernetinio-saugumo-igudziu-testas-jauniesiems-informaciniu-technologiju-zinovams/