Ar tikrai prekės ženklas yra svarbus kiekvienai įmonei? Ar prekės ženklas gali padidinti pardavimus? Ar prekės ženklas turi įtakos įmonės reputacijai? Kaip išsiskirti konkurencingoje verslo aplinkoje, kurioje gausybė prekės ženklų bando įrodyti esantys pranašesni už kitus? Apie prekės ženklo svarbą kalbamės su marketingo ekspertu, sukūrusiu ir valdančiu prekės ženklą, dr. Giedriumi Romeika.
Kiek svarbus prekės ženklas įmonei?
Prekės ženklas – tai įmonės vizitinė kortelė, kuri potencialiam prekės / paslaugos vartotojui sudarys patikimos arba nepatikimos įmonės ir jos parduodamos produkcijos įspūdį. Nuo to priklausys ar būsimas klientas susidomės ir norės įsigyti siūlomą prekę / paslaugą, ar jis bus įtikintas, kad prekė kokybiška, tinkama būtent jam. Apskritai, reikia suprasti, kad prekės ženklas nėra tik tai, ką matome žvilgtelėję į logotipą, t. y. etiketę ant produkto. Prekės ženklą derėtų suprasti plačiau ir jam skirti daugiau dėmesio. Nes tik nuo tinkamai suformuoto prekės ženklo priklausys įmonės (ypač smulkaus ir vidutinio verslo) galimybės įsitvirtinti rinkoje, prekės ženklo atpažįstamumas bei siekis tapti dažniau įsigyjama preke / paslauga.
Kasdien susiduriame su situacijomis, kai patys ieškome prekės / paslaugos ir matome gausybę variantų, tačiau mūsų dėmesį atkreips tas prekės ženklas, kurį rekomenduoja patikimą reputaciją įgijusi įmonė. Mūsų dėmesį atkreips ir prekės ženklas, atitinkantis individualius poreikius ir vertybes. Taigi, rodos, paprasta taisyklė – jeigu aš, kaip vartotojas, patikiu konkrečiu prekės ženklu, aš teikiu jam pirmenybę ir išskiriu iš minios, vadinasi, tampu ne tik vartotoju, bet ir reklaminiu veidu, kuris dalysis teigiama žinute iš lūpų į lūpas.
Be to, pandemijos laikotarpis suteikė galimybę atsinaujinti prekės ženklams, atkreipti dėmesį į tvarumą, patikimumą, socialiai atsakingą elgesį. Vartotojai atsakingiau renkasi prekes internetu, nes nenori skirti laiko nekokybiškai prekei grąžinti. Tad įmonės patikimumas ir įvaizdis ypač svarbus. Todėl klausiantiems, ar prekės ženklas svarbu, atsakyčiau – taip, jis būtinas ir reikalingas, jei siekiama neatsilikti nuo pasaulio tendencijų ir sąmoningesnio, palankesnio požiūrio į įmonę formavimo.
Ar teigiamam prekės įvaizdžiui suformuoti reikia specifinių žinių?
Nuo tinkamai suformuoto prekės ženklo įvaizdžio priklauso įmonės sėkmė ir atgarsiai visuomenėje, todėl derėtų elgtis atsakingai ir pasitelkti marketingo specialistų kompetencijas. Žinoma, dauguma smulkų verslą pradėjusių žmonių dažniausiai renkasi ilgesnį ir sunkesnį variantą – tai bandymų ir klaidų kelią. Tiesa, po kelių ar keliolikos metų verslo, savininkai galų gale suvokia ir išmoksta valdyti savo įmonės prekės ženklą bei įgyja ypač vertingų žinių.
Klaidų bei bandymų kelias turi ir neigiamą pusę – laikas nestovi vietoje ir tie keli ar keliolika metų praleistų mokantis iš savo klaidų atskleidžia, kiek gerų progų praleista. Tad siekdami išspręsti šią dilemą, rengiame marketingo ir pardavimų specialistus, kurie įgyja patirties iš verslininkų bei universiteto dėstytojų. Studentai įsisavina teorines žinias, taiko naujausius mokslinius tyrimus, technologijas ir patyrusių verslininkų patirtį tam, kad pabaigę studijas iš karto turėtų visas reikalingas bazines žinias ir gebėtų tinkamai pasirūpinti organizacijos prekės ženklu.
Vilniaus universiteto Kauno fakulteto studijų programos Marketingas ir pardavimų vadyba magistrantams suteikiame žinių, padėsiančių sėkmingai įvertinti bet kurios įmonės prekės ženklą bei pateikti tinkamiausius sprendimus, kurie pravers komunikuojant apie pasirinktas įmonės vertybes tikslinei auditorijai.
Kokie pokyčiai vyksta, jei nėra skiriama dėmesio įmonės prekės ženklui?
Nepriklausomai nuo to, ar įmonė deda pastangas, ar nededa, potencialūs vartotojai bet kokiu atveju kažkokį įspūdį vis tiek susidaro. Todėl suprantama, geriau, kai įmonė stengiasi formuoti tokį įvaizdį, kuris padės sėkmingai konkuruoti rinkoje bei tapti patraukliu ir patikimu būsimam vartotojui.
Kaip kuriama prekės ženklo pozicionavimo strategija?
Tam, kad studentai nuolat žinotų, kas šiandien vyksta verslo aplinkoje, dirbame su realių įmonių prekės ženklais. Pirmiausia įvertiname įmonės prekės ženklą, vadinasi, atliekama analizė, kurios metu surenkama informacija apie pasirinktą įmonę. Tuomet išanalizuojame, koks prekės ženklo įvaizdis įsitvirtinęs tarpkultūriniame kontekste. Analizės metu atsižvelgiama į mokslinę medžiagą ir naujausius mokslinius tyrimus, todėl prekės ženklas priskiriamas ir vertinamas pagal tam tikrą tipologiją, hierarchiją, asortimentą. Atliekama prekės ženklo struktūrinė analizė remiantis bent 3 skirtingais sandaros teoriniais modeliais. Kitame etape nustatoma prekės ženklo vertė ir vertingumas, taip pat išryškinamos stipriausios, silpniausios prekės ženklo įvaizdžiui įtakos turinčios sritys; parenkamas ir pagrindžiamas prekės ženklo vystymo planas. Vėliau parenkamas ir pagrindžiamas prekės ženklo marketingo planas, pritaikoma, pagrindžiama ir išsiaiškinama siektina prekės ženklo pozicija rinkoje. Skiriamas dėmesys, kad būtų identifikuotas prekės ženklo gyvavimo ciklo stadija. Siūlomi atitinkami marketingo programos veiksmai bei nustatomos analizuojamo prekės ženklo pagal geografinę vietą perspektyvos.
Kodėl verslo įmonėms naudinga bendradarbiauti su studentais?
Vilniaus universitetas – ne tik aukštojo mokslo institucija skirta studentams. Esame atviri ir domimės visuomenėje vykstančiais procesais, todėl studentai siekia pasidalyti žiniomis ir gebėjimais su verslu. Kviečiame bendradarbiauti, t. y. siūlome išanalizuoti, išnagrinėti ir pateikti įmonės prekės ženklo tobulinimo planą mainais į įmonės geranorišką, atvirą komunikaciją bei galimybę pasidalyti patirtimi, įgyta versle.