Š. m. lapkričio 24 d. įgyvendinant Erasmus+ projektą „Tarptautinio bendradarbiavimo iniciatyva, skatinanti plėtoti studentų, dėstytojų ir darbo jėgos ateities mąstymo įgūdžius su tvarumu susijusiuose sektoriuose, kuriuose išryškėja verslo 4.0 tendencijos, diegiant verslo ir inžinerijos naujoves švietime ir mokyme“ (angl. „Transnational cooperation initiative fostering developing forward thinking skills of students, teachers and workforce in sustainability-relevant sectors posed by Business 4.0 trends through innovation in Business & Engineering education and training“) organizuotas renginys, kurio tikslas – švietimo, mokymo institucijų, verslo įmonių ir kitų vietos suinteresuotųjų šalių keitimasis žiniomis, spartinant gerosios praktikos ir rezultatų sklaidą.
Įgyvendinant projektą sprendžiama kompleksinių įgūdžių trūkumo ir horizontaliųjų įgūdžių neatitikimo problema. Pirmoji susijusi su gebėjimu savarankiškai ir kūrybiškai mąstyti, valdyti sudėtingą informaciją, sumaniai naudotis ištekliais, įskaitant skaitmeninius, veiksmingai bendrauti ir diegti naujoves, integruojant skaitmeninę pažangą į naujus „Verslas 4.0“ modelius. Antroji – horizontaliųjų įgūdžių neatitikimo problema – sprendžiama atsižvelgiant į studentų, dėstytojų ir darbo jėgos įgūdžius (t. y. skaitmeninių, kognityvinių ir socialinių įgūdžių derinį) tvarumui svarbiuose sektoriuose, kuriuos lemia „Verslas 4.0“, kad jie galėtų visapusiškai įsitraukti į visuomenės gyvenimą kaip atsakingi ir produktyvūs piliečiai, dirbantys technologijų turtingoje aplinkoje.
Tad renginyje dalintasi įžvalgomis apie mokymosi priemones, skirtas įvairiapusiams įgūdžiams ugdyti, diskutuota apie šiuolaikiniam darbuotojui ir/ar į darbo rinką ketinančiam įsilieti jaunimui reikalingas kompetencijas, diskutuota apie naująją Europos įgūdžių darbotvarkę, tvarias „Verslas 4.0“ modelių skatinimo strategijas (ekologišką verslą, efektyviai išteklius naudojančią ir žiedinę ekonomiką, išteklių naudojimą, tvarų užimtumą, žaliąsias darbo vietas, tvarų gyvenimo būdą ir švietimą ir kt.). Akcentuota, kad dėl nuolat kintančios situacijos (dėl globalizacijos, skaitmenizacijos, demografinių, klimato pokyčių, ir kt.) keičiasi darbo vietos, visuomenės veikimo principai ir žmonių bendravimo būdai. Tad formuluojami nauji tikslai, svarstoma apie ateities kompetencijas, keliami klausimai, kokie įgūdžiai svarbūs kuriant konkurencinį pranašumą per inovacijas ir atsakomybę už gaminius, žiedinės ekonomikos plėtrai ir kt. Pažymėta, kad kylantiems iššūkiams įveikti yra reikalingas įvairiapusių įgūdžių kompleksas, susidedantis iš pamatinių, kognityvinių ir metakognityvinių, socialinių ir emocinių, taip pat profesinių, techninių ir specialių įgūdžių ir žinių. Kuriami moduliai, padėsiantys užtikrinti didesnę sinergiją tarp skirtingų krypčių ir specializacijų, ugdantys kompleksinius įgūdžius kintančiai technologinei aplinkai ir pan.
Renginys buvo skirtas aukštojo mokslo studentams ir dėstytojams bei praktikams iš tvarumui svarbių sektorių. Jo metu buvo siekiama paskatinti teigiamus mokymo ir mokymosi pokyčius, maksimaliai išnaudojant įvairius skaitmeninės plėtros akcentus ir su tvarumu susijusias problemas, kurių reikia norint patenkinti sudėtingus naujų „Verslas 4.0“ tendencijų poreikius.
Daugiau apie vykdomą projektą SMART skills 4.0: https://www.smartskills4.com/
Projekto numeris: 2020-1-RO01-KA203-080019
doc. dr. Ilona Kiaušienė ir doc. dr. Ingrida Šarkiūnaitė
Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos institutas